måndag 1 april 2019

Klassbrev v.13



Hejsan!

Förra veckan jobbade klassen på bra. Vi har haft klassråd och de tar själva upp att de vill ha bättre arbetsro i klassrummet. Alla är kloka och förstår varför, men ibland har man lite svårt att hejda sig och styra sina impulser. Vi jobbar vidare!

Klassen har fått tillbaka sina matte-prov och dessa ska visas upp för er. Jag vill ha en påskrift för att se att ni har fått se provet. Sammantaget så visar provet att klassen behöver bli säkrare på uppställningar i de olika räknesätten. De hade inte koll på hur man hanterar minnessiffrorna och blandar räknesätten. Ett par gånger i veckan kommer vi nu att öva på detta så att eleverna blir mer säkra. Sen är det svårt med problemlösningen, då man måste läsa noga, förstå, kunna sortera fakta och se i vilken ordning ska man lösa uppgiften.

De elever som i fredags var sjuka, kommer att få göra engelska diagnosen under veckan vid lämpligt tillfälle.
Klassen har fått en ny läxa i engelska. Detta kommer vi göra på måndagen och tisdag. Vilka sidor och glosor finns i classroom.

Läsläxorna ligger också ute. Vi använder oss av lässtrategierna - Reportern, Detektiven, Spågumman, Konstnären och Cowboyen. Dessa finns också på classroom. Vi kommer inte ha några dokument som ska skrivas i och lämnas in utan diskuterar boken i grupp. Det är viktigt att man har läst i boken tills torsdagen, annars blir det svårt att vara med att samtala. Kolla gärna på någon av länkarna nedan.

https://urskola.se/Produkter/194364-De-fem-lasstrategierna-Forutspa
http://www.enlasandeklass.se/lasforstaelsestrategier/filmen-om-lasfixarna/
http://www.enlasandeklass.se/lasforstaelsestrategier/

Sen har vi ett sko-bekymmer. Många elever har likadana skor med märke, färg och ungefär samma storlek. Det gör att de har svårt vems skor är vems. Vi önskar att ni märker skorna på något sätt så att vi kan hålla isär skorna och att eleverna själva kan se vilka skor som är deras.

Ha en fortsatt bra jobbvecka och kanske blir ni lurade idag!
Mvh
Camilla och Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar